Een nieuwe kijk in Trouw

Trouw publiceerde een artikel over het werk van Hans Voerknecht:

De combi van trein, bus en fiets gaat het snelst: investeer daarom in het OV in plaats van autowegen

Geld voor combinaties van openbaar vervoer en fiets doet veel meer tegen files dan investeren in autowegen. Dat blijkt uit onderzoek in Noord-Brabant en in de regio Groningen-Assen.

door: Sybilla Claus – 16 maart 2020

Meer wegen kunnen files niet duurzaam oplossen. Maar zolang verkeersmodellen de huidige situatie naar de toekomst projecteren, blijven ambtenaren de auto voorrang geven. Daarin komt nu een kentering dankzij een nieuw rekenmodel van bureau Move Mobility. De nood op de wegen is hoog en daarom is de groep opdrachtgevers groot: Groningen-Assen, Midden-Brabant-Tilburg, Metropoolregio Rotterdam-Den Haag, Gelderland en het ministerie van infrastructuur.

“Als je openbaar vervoer maar goed genoeg maakt, stapt een deel van de automobilisten wél over”, zegt Hans Voerknecht van Move Mobility. “Stel zo’n regio heeft een miljard euro te besteden. Ons onderzoek wijst uit dat een investering in de combinatie van openbaar vervoer en fietsen voor de hele samenleving vier keer meer oplevert aan bereikbaarheid dan wanneer je het in auto-infrastructuur stopt.”
Omdat het autoverkeer is ‘oververzadigd’ in dichtbevolkte gebieden, hebben extra investeringen in wegen daar weinig effect. “Neem de Rotterdamsebaan, een stuk snelweg van de A4 richting centrum Den Haag dat dit jaar opent. Peperduur, maar het Haagse autosysteem kan al dat extra verkeer niet kwijt.”

Het onderzoek staat centraal in het nieuwe nummer van tijdschrift Verkeerskunde, waarvan Voerknecht gast-hoofdredacteur was. Het model dat hij ontwikkelde, betrekt veel meer factoren in de beschouwing dan het gebruikelijke rijtje auto, fiets en trein. Bijvoorbeeld comfort. Is er een zitplaats, is de carpoolplek sociaal veilig? Zijn dienstregelingen zo opgesteld dat je gunstig kunt overstappen? Maar ook prijs, parkeerbeleid, bezit van auto of rijbewijs en inkomen worden meegenomen. Met dit hele pakket is de impact van maatregelen op bepaalde groepen veel beter te voorspellen.

Les verder op Trouw.nl