Focus op comfort in het OV essentieel

Door ‘Een nieuwe kijk op bereikbaarheid’ blijkt steeds duidelijker dat de focus op comfort essentieel is in de keuze tussen de auto en andere vervoerwijzen. Als mensen willen kiezen voor fiets- en OV, voor ketenmobiliteit en MaaS is dat omdat de kwaliteitservaring gewoon beter is dan van een autorit. En dus niet omdat ze de auto uit gepest worden.

We kunnen hier niet genoeg de naam van Mark van Hagen heiligen, die met zijn klantwensenpiramide essentieel en baanbrekend werk heeft verricht om inzichten te krijgen in waarom mensen al dan niet voor een bepaalde vervoerswijze of -combinatie kiezen.

Toch zijn we nog niet voldoende doordrongen van het feit dat veel meer van ons handelen gebaseerd zou moeten zijn op deze klantwensenpiramide. Daarvan wil ik twee aspecten noemen:

  1. Maak OV makkelijk en betrouwbaar
  2. Pluk veel meer het laaghangend fruit:zorg voor comfort en beleving

Martelingen in het Openbaar Vervoer

We hebben allemaal wel eens ervaringen waarvan we  aan het eind denken: ”Ik ga nooit, nooit, nooit meer met het Openbaar Vervoer.”

De bus van Appelscha naar Heerenveen

Onlangs nam ik de bus van Appelscha naar Heerenveen. Wat je daar meemaakt tart iedere beschrijving. Ten eerste maakt de bus een voortdurende misselijkmakende rit door alle dorpjes onderweg, over veel te kleine rotondes, met drempels en scherpe bochten. Ook maakte de chauffeur een gezellig praatje met elke instapper, die hij allemaal persoonlijk leek te kennen. Op een gegeven moment wist hij de route niet meer en moest hij gedurende 10 minuten begeleid worden door een inzittende, die zelf de route ook niet perfect wist en via de telefoon geïnstrueerd moest worden door iemand die de route wel kende. Gevolg was dat we drie keer misreden. Elke minuut dat ik in die bus zat vond ik een tergende marteling en toen ik er uit mocht in Heerenveen dacht ik dus: “Ik ga nooit, nooit, nooit meer met het Openbaar Vervoer.”

Lees verder op Verkeerskunde.nl